De inspiratie.
Een van de meest uitgebreide picknicks uit de geschiedenis was
de veertigjarige tocht door de woestijn van een volk op weg
naar het beloofde land. De wetgeving van de tien geboden door
Mozes is een algemeen historisch hoogtepunt dat nog nawerkt
in onze tijd.
De vorm.
Het mathematische van de plek, een spitse nagenoeg gelijkbenige
driehoek, die je kunt lezen als het symbool voor een berg, in
dit geval de berg Sinaï. De schotel, het rode ronde steenplateau,
de abstractie van de Sinaïwoestijn. Daarop noord-zuid twee
kubussen met uitgehakte hiërogliefen van de getallen 1
tot en met 10. Een monument voor de tien geboden zoals ze mijns
inziens oorspronkelijk waren vormgegeven. Volgens oud-joodse
geschriften kloppen de kubussen in elk geval. De Renaissance
heeft er ooit de meer bekende grafzerken van gemaakt die oogden
immers beter voor de schilder- en prentkunst. Van de hiërogliefen
kan ik me voorstellen dat ze geheel of gedeeltelijk door de
bliksem of anderszins de natuur, op de top van de berg Sinaï
zijn veroorzaakt. Waarschijnlijk zijn ze met eenvoudige middelen
bijgewerkt en vervolgens magistraal geduid door Mozes, die beslist
geen steenhouwer was, maar aangenomen was en opgevoed werd als
kleinzoon van de Egyptische farao. Om die brandpunten heen zijn
ellipsvormig tien tafels of banken geplaatst om aan te zitten
tafelen of op te zitten tafelen, ze verwijzen naar uw eigen
fysieke tien geboden, uw vingers, waar u mee eet en drinkt en
memoreren uw eigen nu volgende inhoud.
De inhoud.
Mijn verzoek aan u zal zijn om in de voetsporen te willen treden
van Mozes en na te denken over uw eigen persoonlijke tien geboden.
Daartoe nu aan de zijlijn op de maquette mijn visioen van Mozes,
de auteur van de eerste vijf boeken van de bijbel, een gedreven,
wilskrachtige leidersfiguur in zijn wetgevende positie. Op zijn
rug twee rotsblokken en onder zijn arm een tas met de tien geboden
op schrift.
Naar aanleiding van deze picknickplek hebben
Lex en Barbara ook een suggestie voor een